Anti Retro

Wat is dat toch met autoconstructeurs die maar al te graag bekende koppen in hun reclames willen steken ? Ik heb nog maar pas mijn ongenoegen geuit over de advertentie van Lancia met Arno in de hoofdrol, of daar is Citroën al met een nieuwe reclamespot waarbij ik, ook deze keer, het niet kan laten om mijn wenkbrauwen te fronsen.

In deze campagne probeert Citroën haar klassieke DS-lijn nieuw leven in te blazen met de komst van hun nieuwe DS3. En dat doen ze met niemand minder dan de legendarische iconen John Lennon en Marilyn Monroe.

In de spot maakt het Franse automerk gebruik van uitspraken die Lennon en Monroe deden, waarin ze de kijker stimuleren om naar de toekomst te kijken en hun inspiratie niet moeten zoeken in het verleden.

“Once a things been done it’s been done, so why all this nostalgia? I mean, for the 60’s and 70’s, you know, looking backwards for inspiration, copying the past,” Lennon is pictured asking. “How’s that rock and roll? Do something of your own. Start something new. Live your life now”

Een visie die volgens Citroën perfect past bij hun nieuwe model. En daar moet ik ze helaas wel gelijk in geven. De wijze woorden zijn inderdaad makkelijk toepasbaar op de auto en gaan vlot samen met het kernidee achter de hele campagne : ANTI RETRO.


Maar toch, zoals ik al eerder zei, frons ik mijn wenkbrauwen bij het zien van soortgelijke campagne’s. Twee bedenkingen komen steeds bij mij op. Je kan het eens zijn met mij, of juist niet. Iedereen denkt er het zijne van.

1. John Lennon staat bekend als een iemand met een zeer uitgesproken ideologie. Een ideologie die zeker niet past bij Citroën. Is het dus geloofwaardig om juist hem te gebruiken ?

2. Lennon en Monroe mogen gerust tijdloze iconen genoemd worden, maar ze stralen beide toch vooral een nostalgisch en RETRO gevoel uit. Waarom dan juist hun gebruiken in een Anti-retro campagne?

Ik moet wel toegeven dat ik deze reclamecampagne een pak beter vind dan die van Lancia. Aan één kant begrijp ik waarom Citroën voor hun heeft gekozen (iconen, alom bekend), maar aan de andere kant strookt hun imago met dat van Citroën.

Wat vinden jullie ervan ?

0 Responses to “Anti Retro”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

